Natuurlijk Kapitaal gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren.

Accepteren

Dit is hoe je natuurlijk kapitaal krachtig kunt communiceren

Jens van der Weele tijdens de Dag voor DoenDenkers van MVO Nederland

Laatst geupdate: donderdag 29 juni 2023

Hoe bereik je je doelgroep met een boodschap over natuurlijk kapitaal? Alvast een tip van de sluier: maak het hoopvol, haalbaar en urgent. Bekijk ook de ander communicatietips hieronder. Ze zijn afkomstig van de workshop van DoemDenken naar DoenDenken van Jens van der Weele die hij gaf tijdens de Dag voor DoenDenkers van MVO Nederland.

Tip 1: Gebruik geen fear appeal om gedrag te veranderen.

Neem als voorbeeld deze krantenkop: ‘Ook niet-zeldzame insecten verdwijnen: ‘De hele gemeenschap stort in.’ Het trekt de aandacht en vergoot het bewustzijn, maar leidt niet tot gedragsverandering. Hoe zit dat? Nou, zo:

DoemDenken

  • Activeert het denken over de oorzaken van een probleem 

  • Wakkert een debat aan met voor- en tegenstanders  

  • Roept weerstand op tegen de boodschapper 

  • Doemdenken kan polariserend werken. 

DoenDenken

  • Activeert het denken over oplossingen 

  • Wakkert een gesprek aan over die oplossingen 

  • Wekt nieuwsgierigheid op 

  • DoenDenken kan verbindend werken.

Tip 2: Maak het urgent!

Benoem de problemen en benadruk dat ze opgelost moeten en kunnen worden.

Tip 3: Maak het hoopvol.

Laat zien dat het kan en geef positieve energie.

Tip 4: Maak het haalbaar.

Laat zien wat de doelgroep kan doen.  

Tip 5: Gebruik geen abstracte taal als biodiversiteit, natuurlijk kapitaal en grondstoffentransitie.

Hoe makkelijker het te begrijpen is voor mensen, hoe meer ze het vertrouwen.  

Voorbeeld nodig?

Kijk eens naar het verschil tussen onderstaande tekstjes. 

DoemDenken: Klimaatverandering is de grootste uitdaging waar we voor staan. Het leven op aarde staat op het spel. Ons huis staat in brand en onze leiders luisteren niet en doen niks. Sterker nog, zij wakkeren de vlammen aan.  DoenDenken: We worden geconfronteerd met grote bedreigingen voor de toekomst van onze planeet en het menselijk leven. Maar we hebben het in onze macht om onze wereld te herstellen. Onze leiders kunnen en moeten nu handelen.

Tip 6: Gebruik beelden/ metaforen.

Voorbeeld: De stikstofdiscussie

Het satirische programma Even tot hier gebruikte een badkuip met Jack van Gelder daarin als passend beeld voor de stikstofdicsussie. Boodschap: ‘De badkuip is vol, er kan niks meer bij.’ (foto Jack van Gelder in een badkuip – Even tot hier)  



Tip 7: Gebruik het ‘vergelijking’, ‘uitleg’, ‘actie’-model: [...] is als een [...] omdat [...] dus is het tijd voor [...].

Biodiversiteit is als een blokkentoren

Voorbeeld: Biodiversiteit is als een blokkentoren. Wanneer we er meer planten en dieren weghalen, wankelt de toren. Dus is het tijd voor natuurherstel. Stop meer blokjes terug voordat het systeem instort. 

Meer Jens van der Weele? Ga naar transitietaal.nl 

 

Deze artikelen spreken je misschien ook aan

Broodje Utrecht: wel zo (h)eerlijk!
Lees meer
Podcast: de CSRD in begrijpelijke taal
Lees meer
Wat je van andere chemiebedrijven kunt leren over de natuur
Lees meer