Natuurlijk Kapitaal gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren.
AccepterenLaatst geupdate: donderdag 29 juni 2023
Hoe bereik je je doelgroep met een boodschap over natuurlijk kapitaal? Alvast een tip van de sluier: maak het hoopvol, haalbaar en urgent. Bekijk ook de ander communicatietips hieronder. Ze zijn afkomstig van de workshop van DoemDenken naar DoenDenken van Jens van der Weele die hij gaf tijdens de Dag voor DoenDenkers van MVO Nederland.
Neem als voorbeeld deze krantenkop: ‘Ook niet-zeldzame insecten verdwijnen: ‘De hele gemeenschap stort in.’ Het trekt de aandacht en vergoot het bewustzijn, maar leidt niet tot gedragsverandering. Hoe zit dat? Nou, zo:
DoemDenken
Activeert het denken over de oorzaken van een probleem
Wakkert een debat aan met voor- en tegenstanders
Roept weerstand op tegen de boodschapper
Doemdenken kan polariserend werken.
DoenDenken
Activeert het denken over oplossingen
Wakkert een gesprek aan over die oplossingen
Wekt nieuwsgierigheid op
DoenDenken kan verbindend werken.
Benoem de problemen en benadruk dat ze opgelost moeten en kunnen worden.
Laat zien dat het kan en geef positieve energie.
Laat zien wat de doelgroep kan doen.
Hoe makkelijker het te begrijpen is voor mensen, hoe meer ze het vertrouwen.
Kijk eens naar het verschil tussen onderstaande tekstjes.
DoemDenken: Klimaatverandering is de grootste uitdaging waar we voor staan. Het leven op aarde staat op het spel. Ons huis staat in brand en onze leiders luisteren niet en doen niks. Sterker nog, zij wakkeren de vlammen aan. DoenDenken: We worden geconfronteerd met grote bedreigingen voor de toekomst van onze planeet en het menselijk leven. Maar we hebben het in onze macht om onze wereld te herstellen. Onze leiders kunnen en moeten nu handelen.
Het satirische programma Even tot hier gebruikte een badkuip met Jack van Gelder daarin als passend beeld voor de stikstofdicsussie. Boodschap: ‘De badkuip is vol, er kan niks meer bij.’ (foto Jack van Gelder in een badkuip – Even tot hier)
Voorbeeld: Biodiversiteit is als een blokkentoren. Wanneer we er meer planten en dieren weghalen, wankelt de toren. Dus is het tijd voor natuurherstel. Stop meer blokjes terug voordat het systeem instort.
Meer Jens van der Weele? Ga naar transitietaal.nl