Natuurlijk Kapitaal gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren.

Accepteren

Het meerekenen van natuurlijk kapitaal in je verkoopprijs

Laatst geupdate: woensdag 15 februari 2023

De productie van goederen heeft doorgaans een negatieve impact op de natuur, waardoor de waarde van het natuurlijk kapitaal waar mensen en bedrijven afhankelijk van zijn vermindert. Deze verkapte kosten worden echter vaak vergeten bij het berekenen van de verkoopprijs van 'goedkope' producten.

Daarom heeft groente- en fruitdistributeur Eosta een handig stappenplan ontwikkeld voor het berekenen van de ecologische kostprijs, waarmee je laat zien wat de impact is van jouw product op de natuur. Dat wil overigens niet zeggen dat je zonder meer je verkoopprijs moet verdubbelen, maar deze transparantie kan zorgen voor een positief imago en een verhaal voor je merk. Welke voordelen het 4M-model nog meer heeft? Download het model en ga slag!


Deze artikelen spreken je misschien ook aan

Natuurinclusief inkopen in de bouw: de dialoog tussen opdrachtgever en opdrachtnemer
Lees meer
Natuurinclusief inkopen in de bouw: effectieve samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer
Lees meer
Natuurinclusief inkopen in de bouw: Hoe maak je de EMVI-aanpak natuurinclusiever?
Lees meer