Natuurlijk Kapitaal gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren.
AccepterenHet verhaal van: Mattias Terpstra - Nevel - Eigenaar
Laatst geupdate: maandag 13 maart 2023
Laatst geupdate: maandag 13 maart 2023
Lokale bierbrouwerij Nevel – in mei 2021 nog winnaar van de Mitra Award voor het beste bier van Nederland – is gespecialiseerd in bieren van wilde gisting. Dat wil zeggen: bier met een eigen gistcultuur, opgekweekt vanuit de natuur. De bieren zijn droog en zuur van smaak, met een natuurlijk karakter. Zo kom je tijdens het drinken van je biertje zo dicht mogelijk bij de natuur. Net als de brouwers tijdens het productieproces trouwens.
We spreken mede-eigenaar Mattias Terpstra vanuit de brouwerij in Nijmegen over het natuurlijke kapitaal van duurzaam bierbrouwen, wat er volgens hem moet veranderen in ons economisch systeem en waarom je als ondernemer de kracht van de natuur moet voelen.
“Wat ik heel belangrijk vind is dat de intrinsieke waarde van de natuur wordt ingebracht in het economisch systeem dat we nu kennen. Op dit moment is geld de enige waarde die telt. Daardoor verlies je veel andere verborgen waarden, zoals de intrinsieke waarde van natuur. Als ondernemer moet je niet alleen de kosten glad willen strijken, maar echt werken aan het verbeteren en behouden van ons natuurlijk kapitaal.”
“Het is een issue waar de samenleving de afgelopen honderd jaar steeds verder ingerold is. We zijn de verbinding met de natuur verloren. Het idee dat we onderdeel van die natuur zijn is totaal verloren gegaan. Steeds meer ondernemers zijn opgegroeid in een wereld waarin de natuur geen waarde heeft. We moeten die verbinding dan ook opnieuw opbouwen. En daar is een grote omslag voor nodig. Een omslag die op een gegeven moment wel móet, omdat het ook op een negatieve manier door kan dringen in onze samenleving. Kijk bijvoorbeeld naar de pandemie waar we nu inzitten.”
“Door alleen samen te werken met telers die daar net zoveel waarde aan hechten als wij. Telers die verbouwen in voedselbossen en met permacultuurtuinen bijvoorbeeld. En akkerbouwers met akkerranden, die werken zonder pesti- en herbiciden. Het gaat over samenwerken met mensen die op dezelfde manier over de natuur denken. En als ze er niet zo over denken, gaan we het gesprek aan. En stellen we eisen aan hen om bijvoorbeeld een andere manier van telen te vragen voor we ze meer betalen.”
“De consument is weinig tot niet bezig met natuurlijk kapitaal. Zeker onder de bierliefhebbers, die hebben geen idee. Onze bieren zijn wat duurder en dat begrijpt niet iedereen. We proberen daarom zoveel mogelijk mensen over dit onderwerp te informeren. Bijvoorbeeld als we rondleidingen in de brouwerij geven, tijdens interviews of op social media. En dat gaat steeds beter. We krijgen steeds meer aandacht.”
“Ga naar buiten! Zeker als je werkt met natuurlijke producten. En met naar buiten gaan bedoel ik: ga de natuur in en voel de waarde. Want het gaat om de intrinsieke motivatie. Die kun je niet op papier lezen. Als je die voelt, ga je daarna aan de slag in je bedrijf. Tenslotte raad ik je ook aan met mensen te praten die een idealistische visie hebben. Zij kunnen je op weg helpen.”
Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Nature Needs New Heroes’, waarin ondernemers aan de hand van een paar beknopte vragen vertellen over hoe en waarom zij werken aan natuur- en biodiversiteitsherstel. En hun tips delen met andere ondernemers.