Natuurlijk Kapitaal gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren.

Accepteren

Een natuurlijk wandelgebied rondom een fabriek? Het kan.

Het verhaal van: Diane Roodenburg - Corbion - Manager General Site Support

Laatst geupdate: donderdag 16 maart 2023

Hoe zorg je ervoor dat natuurlijk kapitaal een integraal onderdeel is van je bedrijfsvoering? In de reeks 'Het verhaal van' delen we persoonlijke ervaringen van bedrijven die natuurlijk kapitaal omarmen in hun bedrijf. Dit keer: Diane Roodenburg, Manager General Site Support bij Corbion. Corbion produceert voedingsingrediënten en biochemicaliën. Het bedrijf richtte een deel van het eigen bedrijfsterrein in als natuurgebied met als resultaat: meer biodiversiteit.


1. Wat betekent natuurlijk kapitaal voor jou?

“De mens gebruikt meer natuurlijke bronnen dan de aarde jaarlijks kan genereren. Momenteel gebruiken we zelfs 1,7 keer de aarde. Dit laat zien dat we niet zuinig genoeg omgaan met ons natuurlijk kapitaal. We moeten hier meer balans inbrengen, zodat het natuurlijk kapitaal ook in de toekomst blijft voorbestaan. Voor Corbion is natuurlijk kapitaal essentieel omdat we gebruik maken van hernieuwbare grondstoffen die worden gewonnen uit suikerriet, mais en suikerbiet.”

2. Waarom denk je dat natuurlijk kapitaal zo’n lastig thema is voor ondernemers?

“Als ondernemer wil je geld verdienen en daar ligt dan ook vaak de prioriteit. De perceptie is alleen bij veel ondernemers dat dit niet samengaat met duurzaamheid. De nieuwe generatie ondernemers is hier wel meer mee bezig. Rekening houden met natuurlijk kapitaal wordt zo steeds normaler. Logisch ook, als je er nu niets mee doet dan overleef je niet op de lange termijn. Wij willen bij Corbion laten zien dat je niet hoeft te kiezen en dus dat natuurlijk kapitaal samengaat met geld verdienen.”

3. Hoe draagt jouw onderneming/project bij aan het natuurlijk kapitaal van de wereld?

“Ons motto is ‘to preserve what matters’. Daar werken we aan op drie gebieden: voedsel, gezondheid en de planeet. Binnen de derde pilaar zijn we bijvoorbeeld bezig met natuurlijke hulpbronnen, de oceanen en het klimaat. Zo hebben we ambitieuze doelstellingen, in lijn met het Parijs-akkoord, om onze CO2-uitstoot te verminderen. Verder verkopen we producten die een positieve bijdrage leveren aan het behoud van het natuurlijk kapitaal, zoals een alternatief voor visolie wat overbevissing helpt voorkomen.

Naast deze Corbion brede activiteiten doen we ook op lokaal niveau veel. Een voorbeeld is het Project Naturetrail bij onze fabriek in Gorinchem, waarin we een braakliggend terrein dat is aangemerkt als onderloopgebied voor de Linge hebben ingericht als wandelgebied, ongeveer 15% van ons bedrijfsterrein. Vroeger werd daar gemaaid. Het gras bleef liggen, waardoor de grond verstikte. Nu hebben we van maart tot en met oktober schapen rondlopen om het gras kort te houden. Deze natuurlijke begrazing zorgt voor een grotere variëteit in planten en dieren. Zo leven er bijvoorbeeld weer ijsvogels en salamanders bij de Linge. Een stadsecoloog monitort de ontwikkeling.”

“Ons motto is: to preserve what matters”

4. Hoe krijg je Natuurlijk Kapitaal in je propositie zodat het uiteindelijk ook verkoopt?

“Duurzaamheid is bij veel van Corbion’s producten onderdeel van de propositie. Een goed voorbeeld is ons AlgaPrime DHA. Dit is een product dat we maken uit suiker met behulp van algen, als alternatief voor visolie. Visolie wordt veel gebruikt in visvoer voor de productie van gekweekte vis. Ons product biedt een alternatief dat overbevissing helpt voorkomen en een lagere CO2 voetafdruk heeft.”

5. Wat is jouw gouden tip aan ondernemers in andere sectoren om aan de slag te gaan met dit onderwerp?

“Begin gewoon en start klein, dan groeit het vanzelf uit tot iets groters. Mobiliseer mensen die kunnen bijdragen en achter het concept staan, dit zijn goede ambassadeurs en kunnen anderen overtuigen.”

Deze praktijkverhalen spreken je misschien ook aan

Angelique Wijnen en Gerard Mertz
Land van Vitam
"We eten al lang niet meer binnen de grenzen van de aarde. Het moet echt anders."
Lees meer
Leon Roest en Arjan Spiering - KPN
“De glasvezelhuisjes zijn vaak onaantrekkelijke betonnen gebouwtjes. Wij willen ze allemaal natuurinclusief maken."
Lees meer
Rob Klinkert en Christel Simmelink - PwC
"We zetten een plantaardig gerecht bovenaan op het dagelijkse menu. We omschrijven wat het is zonder dat we er groot ‘vegan’ bijzetten."
Lees meer